Jij wilt toch ook een voordelige tandverzekering?
Ja
Nee
Dus je hebt liever hoge tandkosten?
Nee
terug naar overzicht

De beste en slechtste voedingsmiddelen voor je tanden

De beste en slechtste voedingsmiddelen voor je tanden ontdek je hier.

Je tanden hebben nutriënten nodig om gezond te blijven. Voedsel rijk aan calcium, vitamine A, vitamine D, fosfaat en vezels versterken en beschermen je gebit.Uiteraard zijn er heel wat tandonvriendelijke voedingsmiddelen die het tandglazuur aantasten en in het slechtste geval leiden tot tanderosie of rotte tanden. De beste en slechtste voedingsmiddelen voor je tanden ontdek je hier.

Beste voedingsmiddelen voor je tanden

Zuivelproducten

Zuivelproducten - zoals melk, kaas en ongezoete yoghurt – versterken je tanden dankzij de hoge hoeveelheden aan calcium, fosfaat en eiwitten. Bovendien bevorderen zuivelproducten de productie van speeksel, die op zich voedingszuren neutraliseren.

Vlees, gevogelte, vis en noten

Vlees, gevogelte, vis en noten zijn eiwitrijke voedingsmiddelen, boordevol calcium en fosfor. Ze zorgen mee voor de sterkte van je tanden en herminiraliseren je gebit. Gevogelte en vis bevatten ook vitaminen (B2, B3 en B12) die mee aften en ontstekingen helpen voorkomen.
Voorbeelden van deze eiwitrijke voedingsmiddelen zijn kip, tonijn, zalm, eieren en amandelnoten

Knapperige groenten en fruit

Behalve het feit dat knapperige groenten en fruit boordevol vezels en vitaminen zitten die de mondgezondheid bevorderen, zijn ze ideaal voor het stimuleren van de speekselproductie. Speeksel beschermt je tandglazuur, reinigt je tandvlees en voorkomt vlekken op je tanden. Het vocht uit deze voedingsmiddelen zijn tegelijkertijd ideaal voor het wegspoelen van etensresten die bacteriën aantrekken. De grote helden zijn wortelen, broccoli, selderij en appels. 

Volkoren voedingsmiddelen

Denk maar aan volkoren brood, pasta en rijst. Deze ongeraffineerde (vezelrijke) voeding zorgt dat je bewuster kauwt waardoor je ‘actief speeksel’ produceert. Dat werkt tandbeschermend en is rijk aan verteringsenzymen. 

Water

Nog een reden om meer water te drinken. Water drinken voorkomt de toename van bacteriën in je mond. Bovendien helpt water bij het verwijderen van suikers en zuren.

Suikervrije kauwgom

Geloof het of niet, maar (suikervrije) kauwgom reinigt je tanden. Het kauwen stimuleert speekselproductie die, zoals eerder aangehaald, je gebit beschermt tegen allerlei zuren van voedingsmiddelen.

Fluoride

Dit is een voedingsstof met beschermende effecten dat de oplosbaarheid van glazuur in zuren vermindert. Je vindt het in drinkwater, thee, vis en granen

 

Slechtste voedingsmiddelen voor je tanden

Citrusvruchten en zure voedingsmiddelen

Hier hebben we het over voedingsmiddelen zoals sinaasappels, citroenen, kiwi’s en augurken. Een overvloed aan deze zuren tast je tandglazuur aan en bevordert tanderosie.
Voor alle duidelijkheid: citrusvruchten zijn zeker niet ongezond, integendeel. Ze zitten vol vitamine C en zijn hulpzaam voor je natuurlijke weerstand én gezond tandvlees. Door na het eten ervan een glas water te dringen, kan je het effect van de zuren beperken. 

Frisdrank 

Net zoals de zuren uit citrusvruchten, zijn de zuren uit frisdranken nadelig voor je tandglazuur. Het verschil is dat frisdranken geen voordelen bieden, in tegenstelling tot citrusvruchten. Samen met de toegevoegde suikers een zeer ongezonde combinatie voor je tanden.

Snoep

Dit is een no-brainer. Door de grote hoeveelheden suiker is snoep één van de meest ongezonde voedingsmiddelen voor je tanden. De harde en plakkerige structuur zorgt ervoor dat suikers ook na het eten je tanden aantasten. Dit betekent een langdurge blootstelling aan destructieve zuren en bacteriën. Ook hier is goede mondhygiëne essentieel om schade te minimaliseren.

Algemene tip

Eet niet de hele dag door, maar beperk je tot 5 eetmomenten per dag (zowel maaltijden als tussendoortjes). Je tanden krijgen zo de tijd om te herstellen.

DentaPlan

Lage premies, hoge terugbetalingen

Ontdek onze tandverzekering

Ja, ik wil meer info over DentaPlan

Stuur mij een aanvraagformulier op per:
Ik ga akkoord met de privacy policy
Ik ga akkoord met de privacy policy